Par franču modes enfant terrible iesauktā Žana Pola Gotjē karjera ir bijusi tik ilgstoša, ka daži klasiķi par to varētu tikai sapņot.

02-jean-paul-gaultier-the-fashion-worl-of-jean-paul-gaultier

Gotjē piedzima 1952.gadā Parīzes dienvidu priekšpilsētā Arkeijā. Modi viņš nestudēja, bet jau 13 gadu vecumā radīja apģērbu kolekciju mātei un vecmāmiņai. Jau pusaudža gados viņš sāka  sūtīt modelētājiem savas skices. 1970.gadā 17 gadu vecumā Gotjē kļuva par asistentu pie Pjēra Kardēna, kas, novērtējis jaunekļa zīmējumus, viņu pieņēma darbā. Pēc diviem pie Kardēna nostrādātiem gadiem Gotjē pārgāja pie Žaka Estrela, bet pēc tam – pie Patū. 1974.gadā Gotjē vadīja Pjēra Kardēna modes preču veikalu Manilā un iztrādāja modeļus Imeldai Markosai.

1976.gadā franču firmai Mayagar Gotjē prezentēja savu zīmolu. Arī kā neatkarīgais modelētājs viņš veidoja daudzveidīgus tērpus – pret a porter apģērbus, peldkostīmus un kažokus. 1978.gadā japāņu apģērbu ražotājs Kashiyama Gotjē piedāvāja ekskluzīvu kontraktu – veidot vīriešu un sieviešu apģērbu kolekcjas ar paša vārdu.

Gotjē individuālais stils attīstījās 80.gados, kad viņš iepludināja ielu modes ietekmes avangardiskā, raupjā, bet vienlaikus izteiksmīgā modernismā. Viņa daiļrade sāka atšķirties no Parīzes laikabiedru veikuma un vairāk sasaucās ar Londonas vai Ņujorkas modi. 1985.gadā vīriešu apģērbu kolekcijai bija milzu panākumi – kolekcijā demonstrēja vīriešu svārkus. Modeļi izrādījās ietekmīgi gan tālaika klubu kultūrā, gan arī kļuva par nozīmīgu stūrakmeni vīriešu modes vēsturē. 2003.gadā Gotjē kompānija sponsorēja pētījumu par to, kā vīrieši adaptē sieviešu apģērbus. Tapa izstāde Bravehearts – Men in skirts Ņujorkas Metropolitēna mākslas muzejā.

Gotjē vīriešu apģērba modeļus nereti ir ietekmējusi geju kultūra – viņš bieži izmanto jūrnieka tēlu ar neiztrūkstošo Bretaņas matrožu T kreklu. Gotjē 80. un 90. gadu modes skates allaž pavadīja divdomīga seksualitāte – tajās modeles valkāja svītrotus uzvalkus un smēķēja pīpes, bet vīriešu svārki pārtapa par baleta pačku. Sieviešu un vīriešu kolekcijās bija iekļauti arī sasvtarpēji maināmi, androgīni tērpi.

a736a697f2a0408dd6da6e226abc56f0

Daži no Gotjē atklāti seksuālākājiem un šokējošākiem tērpiem bija kostīmi filmām. Pītera Grīnveja filmā The Cook, The Thief, His Wife un Her Lover aktrises Helēnas Mirenas atveidotā varone valkā kleitu, kas bez īpašas loģikas maina krāsu, viņai pārejot no vienas telpas citā. Pedro Almodovara filmas Kika varonei Gotjē izstrādāja fetišiskus tērpus ar atklātām krūtīm, bet Lika Besona filmas The Fifth Element kostīmus raksturo futūrisks bikini. Gotjē veicinātā robežu nojaukšana starp apakšveļu un virsapģērbu ir fenomens, ko provocējusi viņa bērnības aizraušanās ar rozā korseti. To viņam rādījusi vecāmāte, un to mākslinieks atdarinājis viņa zīmola smaržu Classique pudelītes veidolā.

o-19140

1988.gadā Gotjē paplašināja arī pret a porter apģērba klāstu, ieviešot līniju Junior Gaultier, kas 1994.gadā kļuva par unisex kolekciju JPG by Gaultier. Kolekcijas reklāmas kampaņā bija filmēti pensijas vecuma modeļi, un tas izraisīja pretrunīguv reakciju. Kompānijas reklāmas pastāvīgi ironizē par tradicionālajiem skaistuma ideāliem modē un “apvērš otrādi” feministu idejas.

Pēc savas pirmās augstās modes kolekcijas izrādīšanas (1997)  Gotjē kļuva par Modes sindikāta enfant terrible. Gotjē bija pirmais modelētājs, kas skatē iekļāva abiem dzimumiem kopējus tērpus, piemēram, korsetes. Dizainera humors, kas skatītājiem pazīstams jau kopš 90.gadu TV šova Eurotrash, vienmēr izpaužas arī viņa radīto tērpu dizainā, lai gan Gotjē izcelsme un mācību laiks modes namos liecina par tradīciju respektēšanu un tehniskām zināšanām nozarē.

French designer Jean Paul Gaultier (L, f

Tomēr, strādājot augstās modes jomā, kur neeksistē pret a porter produkcijas ierobežojumi, Gotjē varēja ļaut vaļu iztēlei un radīt fantastiskus modeļus, aizrautīgi miskējt reliģiju, seksu, eksotiku un subkultūras. Augstās modes dizainera panākumi 2003.gadā nodrošināja Gotjē radošā direktora amatu mode namā Hermes ; tajā pašā gadā Viktorijas un Alberta muzejā notika arī māksliniekam veltita retrospektīva izstāde.

Avots : NJ STEVENSON, "Modes vēsture", 2012

Foto avots : Pinterest.com ; popsugar.com
Advertisements
Posted by:Krista Timze

Vizuālā tēla stiliste un "iepirkšanās konsultante", vizuālais mārketings un merčendaizings, žurnāliste un blogere. krista_timze@inbox.lv

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s