”Klārka vārds atsauc atmiņā zināmu tēlu panteonu, pievilcību un privilēģijas, cukura vates revolūciju… vīraka miglu, rozā brilles.”

(Elizabete Janga, NEW STATESMAN, 1999)

Osija Klārka nevainojamie tērpi tika šūti no vilnas, tvīda, zamša un ādas, taču pazīstamākie ir viņa modeļi no moss krepa un šifona ar Sīlijas Bērtvelas apdrukām. Romantisko kleitu apdruka atklāj Klārka iedzimto izpratni par tērpa trīsdimensionalitāti.

3333976

Reimonds Klārks (ar iesauku “Osijs” – tā radās, kad ģimene kara laikā evakuējās uz Osvaldvislu) bija jaunākais no septiņiem bērniem. Bērnībā Osijs zīmēja un izgatavoja tērpus lellēm un ģimenes locekļiem, bet kopš 13 gadu vecuma apguva celtniecību tehniskajā skolā, kur viņš ieinteresējās par arhitehtonisko dizainu. Sestdienas rītos Osijs apmeklēja Voringtonas Mākslas skolu, bet 1958. gadā viņš iestājās Mančestras Reģionālajā mākslas koledžā.

Klārks ātri iejutās koledžas vidē, kur iepazinās ar Sīliju Bērtvelu, kas Solfordas koledžā studēja tekstilmākslu. 1961.gadā Klārks ieguva stipendiju studijām Londonas Karaliskajā mākslas koledžā un sāka apgūt modi pie Dženijas Aironsaidas, kas bija izskolojusi daudzus talantīgus māksliniekus – 60.gadu veiksminiekus. Arī Sīlija Bērtvela ieradās Londonā, un pirmoreiz abi strādāja kopā – veidoja papīra kleitu dizainu Mollijai Pārkinai, žurnāla Nova modes redaktorei. Klārks bija sadraudzējies ar mākslinieku Deividu Hokniju, un 1964.gada vasarā viņi abi devās uz Ameriku. Tas bija idevesmojošs brauciens, jo deva iespēju klātienē ieraudzīt līdz šim tikai ekrānā skatīto pasauli. Klārks kā suvenīru atveda popārta manierē apdrukātu audumu, ko viņš izmantoja diplomdarba kolekcijai Karaliskajā mākslas koledžā. Viena no skatē demonstrētajām kleitām bija rotāta ar mirgojošām gaismas spuldzēm un nokļuva mediju uzmanības lokā. Klārks ar izcilību absolvēja koledžu. Viņa kolekciju pēc Vogue uzaicinājuma fotogrāfēja Deivids Beilijs.

Ossie-Clark_collage3

Arī Alise Polloka, kurai Kensingtonā bija veikals Quorum (1964), pamanīja Klārka talantu. Alise uzskatīja, ka Klārks varētu papildināt viņas veidotos tērpus. Polloka pasūtīja Bērtvelai, kas tad jau dzīvoja kopā ar Klārku, izstrādāt auduma apdrukas. Tā dzima radošā partnerība, kurā mākslinieki prasmīgu piegriezumu un dizainu apvienoja ar 30.gadu modes paņēmieniem, Art Deco un augu valsts iedvesmotām apdrukām neparastās krāsās. Klārks un Bērtvela, kas attēloti Deivida Hoknija gleznā “Klārka kungs un kundze ar Persiju”, apprecējās 1969.gadā. Tomēr Klārka hēdonistiskā dzīvesstila un seksuālās orientācijas dēļ pāris izšķīrās.

blog

Veikals Quorum 1966.gadā pārcēlās uz Rednorvolku Čelsi un kļuva par centru, kurā tikās modes, mūzikas un mākslas pasaules personības. Osija atrastās čūskādas rullis pārtapa dāmu šortos un žaketēs : kostīmā, ko valkāja gan Anita Pallenberga, gan Marianna Feitfula. Modes skates rīkoja kā hepeningus, kuros izmantoja apdrukāta krepa virpuļus uz dejojošo modeļu augumiem. Diemžēl Quorum iekļuva lielos parādos un to pārņēma Radley Fashions.

 

Klārks sāka strādāt pie Ossie Clark for Radley apģērbu līnijas izveides. Tās bija lētākas, masu tirgum paredzētas kolekcijas, ko izplatīja mazumtirgotājiem visā pasaulē. Arī Mendes uzaicināja Klārku izstrādāt kolekciju izplatīšanai Francijā, taču viņš nespēja kocentrēties šim projektam. Tāda situācija atkārtojās aizvien biežāk, un drīz vien Klārka reputācija izplēnēja – viņa vīzijas vairs neatbilda 80.gadu tendencēm. Osijs Klārks ir uzskatāms par nozīmīgu figūru 60. un 70.gadu modē. 1999.gadā Voringtonas muzejs sarīkoja pirmo Osija Klārka retrospektīvu ; 2003.gadā notika monogrāfiskā izstāde Viktorijas un Alberta muzejā.

Avots : MODES VĒSTURE, Nj Stevenson 2011

Foto avots : standard.co.uk ; high50.com ; barnebys.co.uk ; fashionmodeldirectory.com
Posted by:Fašioniste [ Krista Timze ]

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

w

Connecting to %s