“Ar melnu džemperi un desmit pērļu virtenēm viņa radīja revolūciju modē,” tā Kristians Diors sprieda par Koko Šaneli grāmatā “Runājot par modi” (Talking about fashion, 1954). Agrīnā jūrnieku stila blūze, ko Šanele modelēja ap 1916.gadu, bija pāri galvai velkams apģērbs ar V veida kakla izgriezumu un sniedzās līdz pat gurniem.

Tolaik bija neierasti, ka blūzei nebija ne pogu, ne āķīšu aizdares. Šanele pārliecināja sievietes valkāt vīrišķīgus džemperus un pielāgoja tos, priekšpusē iešķeļot un izrotājot ar lenti. Šis modelis izrādījās ārkārtīgi pieprasīts.

Pirms Pirmā pasaules kara Šanele bija atvērusi veikalu Ziemeļfrancijas kūrortā Dovilā. Lielākā daļa modeļu bija aizgūti no vīriešu garderobes, bieži – no Šaneles mīļāko apģērbiem. Viņa ļāva sievietēm izbaudīt ērtības, ģērbjoties lakoniskos, vienkāršos un elegantos tērpos. Pēc kara par vienu no divdesmito gadu  svarīgākajiem apģērbiem kļuva džemperi jeb svīteri, kas kļuva par ērtu alternatīvu skrodera šūdinātam apģērbam. Tos bieži nēsāja kopā ar adītu jaku un vienkāršiem svārkiem. Trīsdesmito gadu sākumā adītiem džemperiem parādījās šifona vai krepa apdare un mirdzoši, dārgakmeņiem rotāti izšuvumi, tos pat sāka valkāt kā vakartērpus.

marilyn-6

Kinoaktrisēm Lanai Tērnerei un Džeinai Raselai, kuras parādījās uz ekrāna cieši piegulošos džemperos, sekoja arī citas piecdesmito gadu skaistules. Džemperīši izcēla krūtis, neatstājot daudz vietas iztēlei, sevišķi, ja zem tiem nēsāja atbalstošus krūšturus. Šo modes tendenci par šausmām vecākiem un lielu prieku pielūdzējiem ātri vien pārņēma piecdesmito gadu pusaudzes. Sešdesmitajos modē nāca tā sauktās bītlenes. Mērija Kvonta savā autobiogrāfijā raksta : “Kādu dienu joka pēc uzvilku astoņgadīga puikas džemperi. Rezultāts mani apbūra, un pēc sešiem mēnešiem visi jau valkāja apspīlētus džemperīšus.”

6b95b71370210cc96ef01fb3e44eebed

Modes preču dizainers un mazumtirgotājs Džozefs Etedžijs astoņdesmitajos gados radīja apvērsumu trikotāžas ražošanā ar savu Joseph Tricot līniju – greznām, mīksti krītošām bītlenēm un plāniem, blīvā sviķelī adītiem smalkvilnas džemperīšiem. Kad deviņdesmitajos gados savas pozīcijas zaudēja individuāli šūtas žaketes, eleganti džemperi ieguva arī vakartērpu statusu. Vislabākie tika darināti no kašmira. Mūsdienās kašmira džemperis līdz ar labiem džinsiem un mazo melno vakarkleitu kļuvis par obligātu garderobes sastāvdaļu. Lai apmierinātu pieprasījumu pēc vienkāršas greznības, lielo iepirkšanās ielu veikalos parādījās kašmira izstrādājumi par pieņemamām cenām, un tādi mazumtirgotāji kā Primark un Mark & Spencer radīja kašmira džemperu versijas.

Šanele teikusi : “Vienkāršība ir delikāta lieta, ko nedrīkstētu sajaukt ar nabadzību. Manas veiksmes atslēga ir izpratne par to, ka greznība nav šķirama no vienkāršības.” Viņa kārtējo reizi bija radījusi kaut ko, kas vēlāk kļuva par vienu no katras sievietes garderobes pamatelementiem.

Avots : MODE 100 BŪTISKAS IDEJAS, Heriete Vorslija

Foto avots : .aransweatermarket.com ; pinterest.com
Posted by:Krista Timze

SALES - FASHION - MARKETING - CUSTOMER SERVICE - COUCHING - MANAGEMENT krista_timze@inbox.lv

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s